27 Kasım 2013 Çarşamba

Puf Poğaçalar

Daha önce yazdığım gibi ne zamandır yumuşacık bir poğaça tarifi arayışındaydım ve sonunda içime sinen bir tarif buldum. Çalışan bir kadınsanız elinizin altında böyle bir tarifin bulunması çok iyi oluyor. Ben bu tarifi iki üç kez denedim ve deneme yanılma yöntemiyle istediğim poğaçaları yapmayı başardım :) Yaptığım poğaçaları dörder dörder buz dolabı poşetlerine koyup buzluğa atıyorum, sabah bir yandan işe gitmek için hazırlanırken poğaçaları mikrodalgaya atıp tekrar yumuşacık ve fırından yeni çıkmış gibi olmaları için birkaç dakika ısıtıyorum. Sonuç mükemmel oluyor. Siz de denemek isterseniz malzemelerimiz şöyle:



Malzemeler

Hamuru için;


1 adet yumurta
1 su bardağı sıvı yağ
1 su bardağı ılık süt
1 su bardağı ılık su
1 paket yaş maya
4 yemek kaşığı toz şeker (tepeleme)
2 tatlı kaşığı tuz (silme)
7,5 su bardağı un

İçi ve üzeri için
İçi için lor peyniri veya tulum peyniri
Üzeri için 2 yumurtanın sarısı ve bolca susam




Yapılışı


Yarım bardak kaynamış suyu yarım bardak ılık su ile karıştırıp bir paket yaş mayayı suyun içerisinde tamamen eritin. Ardından bir bardak sütü ve 4 yemek kaşığı şekeri ilave edin. Sütü buzdolabından çıkardığım için küçük bir cezvede ılıtıyorum, sizin de öyle yapmanızı tavsiye ederim. Daha sonra bu karışıma bir bardak sıvı yağı, yumurtayı ve tuzu ilave edin.
Bu malzemeleri güzelce karıştırıp homojen bir karışım elde ettikten sonra unu yavaş yavaş ilave edin. Ben unu bardak bardak ölçerek ve eleyerek dökmeye özen gösteriyorum. Unu elediğinizde keklerinizin ve poğaçalarınızın daha güzel kabardığını göreceksiniz. Unun tamamını hamurun üzerine boca etmemekte fayda var, zira un miktarı değişiklik gösterebiliyor. Kulak memesi kıvamında bir hamur elde edene kadar unu eleye eleye ilave edin ve hamuru güzelce yoğurun.


Poğaça yapımındaki en önemli püf noktalarından biri hamurun çok iyi yoğrulması. Ben hamuru neredeyse 20 dakika yoğuruyor, ardından bir saat boyunca dinlenmeye bırakıyorum. Hamuru dinlenmeye bırakırken üzerine nemli bir bez örtmeyi unutmayın. Aksi takdirde hamurunuzun hava ile temas eden kısımları kurur.
Bu bir saatlik zaman diliminin sonunda hamur neredeyse iki katına çıkıyor. Hamurunuz kabarınca fırınınızı 160 dereceye ayarlayıp ısınmak üzere çalıştırın. Bir yandan poğaçanızın içini hazırlayın. Dilerseniz harç olarak peynir yerine patatesli bir karışım veya zeytin de kullanabilirsiniz. Daha sonra hamurdan çok büyük olmayan bezeler alın, bezelerin ortalarını açın ve harcı koyup poğaçalarınıza şekil verin.


Poğaçalarınızı üzerine yağlı kağıt serilmiş veya yağlanmış fırın tepsinize yerleştirin ve üzerine nemli bir bez örtüp yaklaşık 20 dakika kadar da tepside mayalanmaya bırakın. Annelerimiz buna tepsi mayası diyorlar, ben de bunu ablamdan öğrendim. Bu sürenin ardından poğaçaların üzerine yumurta sarısı sürün ve susam dökün. Poğaçalarınızı fırın kapağını açmadan ara ara kontrol etmeyi ihmal etmeyin ve üzerleri güzelce kızardığında fırından alın.




Bu güzel tarifi deneyeceğinizi ve tarif defterinize ekleyeceğinizi umuyorum. Şimdiden afiyet olsun!

Not: Ben Sinangil’in böreklik ununu kullanıyorum bu tarifte. Maya olarak da Yuva’nın kare paketlerde yaş mayaları satılıyor marketlerde, onu tercih ediyorum.

2 yorum:

  1. Bir sonraki denemende bir miktar mahlep eklemeni öneririm. İnan mükemmel bir tat ve koku verecektir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için çok teşekkür ediyorum dayıcığım, bir sonraki denemem için aklımda bulunsun.

      Sil